روستا شناسی
ابوالفضل مددی بازدید : 384 سه شنبه 02 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

کمتال دارای دره های فراوان است که بدون راهنما و تجهیزات حرفه ای کوهنوردی، حرکت و صعود این کوه بسیار سخت است. دره هایی مانند(جهنم دره سی) با صخرههای خوفناک و صیقلی و غیر قابل صعود، دره (انجیرلیخ) با درختان انجیروبادام،دره ی جنگلی (شف) با درختان شف و دره ی (فرخ) با جنگلها و شن های روان و صخره ها و طبیعت رویایی، دره ی (چال بورنی)، دره ی تخته بولاخ (مسیر صعود عمومی کوهنوردان)، پری دره سی و صدها دره ی فرعی دیگر که پای انسان به آنجا نرسیده است!همچنین در فصول بارندگی وجود آبشارهای زیبای با ارتفاع 20 تا 50 متری جلوه ویژه‌ای به منطقه می دهد.در كناراین طبیعت زیبا، جانوران مختلفی از قبیل پلنگ نژاد ارسباران، گرگ، خرس، آهو، خوك، روباه و دهها جانور دیگر در این منطقه زندگی می‌كنند.دستیابی به قلعه: مسیرهای دستیابی این قله بسیار متعدد می‌باشد ولی از مهمترین مسیرهای صعود برای این قله میتوان به میسر تخته بولاغی (مسیر عمومی)، جهنم درسی، فرخ درسی و شف لیح اشاره کرد.

مسیر رفت : کنار رود ارس- بولاغ دره سی- برگشت : مسیر عمومی بولاغ دره سی

تاریخ : ۲۳ فروردین ۹۲

اعضاء :

سر گروه : مهندس  نویدی

پیش کسرت : میر محمود موسوی ، سید میری ، اسلام آب روشن

اعضا : ابوالفضل مددی ، جعفر زاده ، محسنی ، یعقوب ابراهیمی ، رواندی ،  عباسی ،شفیق،جهانبخش

عصر روز پنجشنبه 28/1/93 فروردین ساعت 16 از تبریز حرکت نموده از طریق مرند و علمدار گرگر(هادیشهر) وسیه رود در ساعت 8 به نور دوز رسیدیم و وارد ایستگاه قرنتینه شده و وسایل خود را گذاشته بلافاصله جهت  زیارت و خواند نماز به امامزاده سید محمد رفتیم سپس وارد ایستگاه شده بلافاصله شام خورده و خوابیدیم ودر ساعت 4 صبح روز جمعه 29/ 1/93 بیدار شده بطرف مسیر صعود حرکت کردیم و دوستان نماز صبح را در وسط راه خوانده و سپس صعودمان را به سرپرستی آقای میر محمود موسوی آعاز کردیم و در ساعت 6.30 صبح به چشمه رسیدیم و تا این محل دو تا سه راهی وجود دارد که صعود کنندگان مسیر را اشتباه میکنند به همین خاطر باید خیلی دقت کرد در کنار چشمه که یک حوض سیمانی نیز جهت آبشخور حیوانات تهیه شده است صبحانه را صرف نموده دوباره براه میافتیم و تا پایان دره شفلی ادامه مسیر میدهیم و از نزدیکترین مسیر خود را به یال اصلی رساندیم هر چند این مسیر به دلیل سنگلاخی بودن سخت است ولی مسیر مشخصی میباشد.و در ساعت 12 به قله رسیده پس از 10 دقیقه استراحت مجدداز مسیر که آمدیم برگشتیم و ساعت 14 به چشمه رسیده و 30 دقیقه استراحت نموده و مجددا پس از صرف چای در چشمه به طرف ماشین که در کنار جاده منتظر بوده حرکت نمودیم و درساعت 2.30 دقیقه به ماشین رسیدم که راننده عزیر که با ما روز پنجشنبه و جمعه همکاری صمیمانه داشت اقای صمد جهانبخش بود که از او تشکر می گردد.  لازم به ذکر است این صعود بهاره بود این فصل به منطقه زیبایی خاصی داده بود و بارش نم نم باران یک چهره زیبا به این کوهستان زیبا و رویایی داده بود. در ر كنار اين طبيعت زيبا ، جانوران مختلفي بنابه گفته ي شكاربانان ازجمله پلنگ مخصوص ارسباران، گرگ، خرس، آهو ، خوك، روباه و دهها جانور ديگر در اين منطقه گرم سير زندگي ميكنند.و زمانهاي صعود با مجوز ادراه محيط زيست از فروردين تا نيمه ي اورديبهشت مي باشد.